live
0-0

KOFF-HIFK-olut kruunaa 30-vuotisen yhteistyön

Helsingin IFK:n ja Sinebrychoffin yhteistyö alkoi kiekkokaudella 1985-1986 ja tulevalla kaudella tulee tasan 30 vuotta täyteen. Näinä vuosina on yhdessä luotu työtä ja elämyksiä, yhteistyö on monipuolistunut ja juhlakautta kippistellään yhteisbrändätyllä KOFF-oluella.

Panimoteollisuus ja jääkiekko ovat merkittäviä työllistäviä toimijoita. Jääkiekko ja siihen kytköksissä olevat toimijat muodostavat 750 miljoonan euron rahavirran ja työllistämisen kokonaisvaikutuskin on 4900 henkilötyövuotta*. Jokainen sinebrychoffilainen työllistää 12 muuta suomalaista.

Kolmekymmentä vuotta on pitkä aika mille yhteistyölle tahansa. Pitkäjännitteinen urheiluyhteistyö on tuttua myös Sinebrychoffin emoyhtiölle Carlsbergille, jolla on takanaan kymmenien vuosien jalkapallosponsorointia muun muassa Liverpoolin kanssa ja viime vuosina EURO-turnauksessa sekä Englannin Valioliigassa.

Sinebrychoffin ja Helsingin IFK:n yhteistyö on paljon monipuolisempaa kuin vain näkyvyys pelipaidassa ja Helsingin jäähallissa. Fanitapaamiset nykyisten ja entisten pelaajien kanssa, sosiaalisen median yhteisöt, fanien joukkueraportit, anniskelutilojen viihtyisyys, promootiot ja tapahtumat ovat luontevaa vuorovaikutusta joukkueen, panimon ja fanien kesken. Viime vuonna aloitettiin yhteinen juniorijääkiekkoprojekti, jossa brändinä mukana on Sinebrychoffin Suomessa valmistama ja myymä Coca-Cola. Lisäksi Sinebrychoff tukee pääkaupunkiseudun kiekkoilevia lapsia ja nuoria Sinebrychoff-stipendillä yhteistyössä Helsingin IFK:n kanssa.

– Urheilutapahtumaan ei mennä, tai sitä ei katsota televisiosta ainoastaan tuloksen vuoksi, kyseessä on kokonaisvaltainen elämys, joka alkaa jo siitä kun otteluun lähtöä suunnitellaan tai laitetaan fanipaita päälle. Hyvä olut yhdessä kaverien kanssa on osa pelielämystä ja ottelua käydään läpi oluen ääressä sen jälkeenkin. Jääkiekko on suomalaisten lempilaji, joka tuo meidät yhteen kokemaan hienoja hetkiä ja vahvoja tunteita yhdessä. Näissä hetkissä haluamme olla mukana, sanoo Sinebrychoffin markkinointijohtaja Kirsi Räikkönen.

– Sinebrychoff on ollut IFK:n pääyhteistyökumppani 30 vuoden ajan, mikä hakee vertaistaan suomalaisessa urheiluelämässä. Yhteistyö on ollut heti alusta asti merkittävää ja näkyvää. Tällainen vahva, kestävä yhteistyö on antanut ja antaa jatkossakin mahdollisuuden IFK:n pitkäjännitteiseen kehittämiseen. Juhlavuoden myötä yhteinen tekeminen tiivistyy ja lisääntyy entisestään, kommentoi Oy HIFK-Hockey Ab:n toimitusjohtaja Jukka Valtanen.

30-vuotisen yhteistyön kunniaksi Sinebrychoff lanseeraa erikoiserän KOFF III –oluesta. Puolen litran tölkissä on IFK:n logo ja tekstit ”Bisse från Stadi” ja ”Kaikkea pahaa vastaan” sekä selostus yhteistyöstä stadin slangilla. Olut on myynnissä päivittäistavarakaupoissa, kioskeissa ja valikoiduissa ravintoloissa lähinnä eteläisessä Suomessa. Kaupoissa olut myydään six-packissä ja mukana nopeimmille tulee KOFF-HIFK-tuoppi. Olut on KOFF III –olutta keskiolutvahvuisena. KOFF on Suomen myydyin olut ja arvostettu lager niin ulkomailla kuin kotimaassakin. Esimerkiksi International Brewing Awards –olutkilpailussa KOFF voitti kultaa 1996, pronssia 2002 ja vuonna 2013 KOFF valittiin Suomen Paras Olut –kilpailun parhaaksi lageriksi enintään 4,7 % -sarjassa.

Sinebrychoffin ja IFK:n yhteistyö alkoi virvoitusjuomanäkyvyydellä pelipaidoissa. KOFF I tuli peliasuun kaudelle 1988–1989, sillä sen aikaisen lainsäädännön mukaan vain ykkösoluella sai mainostaa. EU muutti mainontaa 1995 ja siitä asti IFK:n paidoissa on lukenut KOFF ilman lisämääritteitä. Poikkeuksena kaksi kautta 2009–2011, jolloin näkyvyyttä käytettiin KOFF Lite –oluen markkinointiin. Sinebrychoff täyttää 2015 jo 196 vuotta ja Helsingin IFK 118 vuotta. Sinebrychoff on perustettu 1819 ja IFK 1897.

*Jääkiekon vaikutus Suomen talouteen ja työllisyyteen /KPMG huhtikuu 2015

Näytä kaikki uutiset