TIEDOTE: HIFK ei ota käyttöön koronatodistusta

Etelä-Suomen aluehallintoviraston torstaina ilmoittaman päätöksen mukaan uudet yleisötilaisuuksien rajoitukset eivät koske tilaisuuksia, joissa koko yleisölle on istumapaikat.

HIFK:n kotiotteluissa jokaisella katsojalla on oma istumapaikkansa. Tästä syystä HIFK ei ota koronatodistusta käyttöön.

Avin uudet rajoitukset ovat voimassa 25.11.–24.12. Kyseisellä aikavälillä HIFK pelaa kolme kotiottelua.

Avin päätöksessä uusista rajoituksista on huomioitu hallituksen tuorein hybridistrategia ja sosiaali- ja terveysministeriön ohjaus, joissa painotetaan riittäviä, mutta kohdennettuja rajoitustoimia, sekä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen arviot tilaisuuksien riskipotentiaalista. Päätöstä valmisteltaessa on pyydetty asiantuntija-arviot Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiriltä ja alueen kunnilta.

– Olemme pyrkineet kohdistamaan välttämättömät rajoitukset hallituksen hybridistrategian mukaisesti niihin yleisötilaisuuksiin, joissa riskin viruksen leviämiselle arvioidaan asiantuntijoiden mukaan olevan suurin. Tällaisiksi tilaisuuksiksi on katsottu mm. yhteislaulutilaisuudet ja tilaisuudet, joissa yleisö voi pakkautua katsomossa tiiviiksi massoiksi”, kertoo ylitarkastaja Oona Mölsä Etelä-Suomen aluehallintoviraston tiedotteessa.

Jääkiekko-otteluita ei ole määritelty korkean riskin tilaisuuksiksi.