TIEDOTE: HIFK:ssa useita merkittäviä muutoksia

HIFK:ssa tehdään viime kauden päätteeksi käynnistetyn strategia- ja muutosprosessin seurauksena useita merkittäviä henkilövaihdoksia.  Seuralle tulee uusi toimitusjohtaja, uusi urheilujohtaja, uusi nuorten kehitysjohtaja sekä seuran urheilustrategian laatimisessa ja toimeenpanossa auttava asiantuntijaryhmä.

– Koska kyse on pidemmän aikajakson epätyydyttävästä trendistä, koimme, että seurassa oli tarvetta normaalia isommalle muutokselle.  Tämän mittaluokan muutosta ei voi tehdä kovin usein. Siksi emme halunneet hätiköidä, vaan teimme perinpohjaisen analyysin ja kuulimme laaja-alaisesti monia eri sidosryhmiä. Pohdimme missä olemme ja miksi ja vasta sen jälkeen hahmotimme, mihin haluamme päästä, sanoo hallituksen puheenjohtaja Jaakko Eskola.

HIFK:n uudeksi toimitusjohtajaksi nousee Alexander Sneen, urheilujohtajaksi Janne Pesonen ja nuorten kehitysjohtajaksi Kari Kalto. Lisäksi HIFK perustaa asiantuntijaryhmän kehittämään urheilustrategiansa kilpailukykyä. Ryhmään kuuluvat Jarmo Kekäläinen, Mikael Granlund, Henrik Dettmann, ja ryhmän puheenjohtajana Mika Kortelainen.

– Tämä joukko muodostaa vahvan perustan, jonka päälle alamme rakentaa tulevaisuuttamme. Kaikissa tehdyissä nimityksissä painotimme kahta asiaa: tuoreutta ja pitkän tähtäyksen visiota. Haimme tasapainoa kokemuksen ja ennakkoluulottomuuden välillä.  Menestymisen pakon sijaan haluamme luoda jotain kestävää.

– Urheilujohtajan paikalle haastattelimme seitsemää eri kandidaattia ja loppusuoralla oli kolme hyvää nimeä ja teimme valinnan keskusteltuamme useiden asiantuntijoiden kanssa. Tunnistamme, että Pesonen on urheilujohtajana kokematon, mutta samaan aikaan hänellä on valtava kokemus voittavan kulttuurin rakentamisesta. Lisäksi hän saa alkuvaiheessa todella kovan tason tukea.

– On hyvä tunnistaa, että urheilujohtaja ei ole ainoastaan pelaajatarkkailija, mikä on tottakai tärkeää sekin. Hän on laaja-alaisesti huippu-urheilun ja sitä tukevan kulttuurin johtaja junioreista edustusjoukkueeseen. Pesosen ajattelun syvyys oli selvästi kunnianhimoisinta.

– Toimitusjohtajan valinnassa käytimme ulkopuolista asiantuntemusta ja kartoitimme runsaasti  vaihtoehtoja. Haimme ihmistä,  joka kykenee kehittämään HIFK:ta sekä organisaationa että brändinä hyvin laaja-alaisesti. Sneen tuo yhtiöön paitsi kansainvälisen tason osaamista, myös kykyä ravistella ja rohkeutta tehdä isojakin uudistuksia.

Eskola korostaa, että kaiken ytimessä on halu pohtia laajemminkin sitä, millainen seura HIFK haluaa tulevaisuudessa olla.

– Koen että toimintaamme on liian pitkään leimannut tietyntyyppinen ylimielisyys. Kun sen yhdistää välttäviin tuloksiin, yhtälö on huono. Nyt emme halua luvata mitään muuta kuin sen, että tulemme parantamaan tekemisen laatua jokaisella osa-alueella hallituksesta lähtien ja nimenomaan pitkällä tähtäyksellä. Tiivistettynä: nyt laitetaan takki kiinni, kääritään hihat ja aletaan töihin, lopettaa Eskola.

Alexander Sneen:

”HIFK:n on oltava Suomen johtava urheilubrändi myös 20 vuoden kuluttua”

HIFK:n uuden toimitusjohtajan, norjalaisen Alexander Sneenin (50) edellinen tehtävä oli Sinebrychoffin vice president ja markkinointijohtaja. Tätä ennen hän on toiminut Brown-Formanin globaalina strategiajohtajana Hollannissa ja vastannut mm Finlandia Vodkan ja Jack Danielsin kansainvälisestä markkinoinnista.

– Olemme rekrytoineet urheilupuolen asiantuntija- ja johtotehtäviin huippuammattilaiset. En ala sotkea sillä puolella. Minun tehtäväni on luoda yhdessä kaupallisen puolen kanssa heille riittävät resurssit, antaa työrauha ja rakentaa luottamuksen ilmapiiriä.

– HIFK:n brändi on upea, mutta mikään ei ole ikuista.  Haluan tehdä työtä sen eteen, että olemme relevantteja myös 20 vuoden kuluttua.  Se vaatii ravistelua. Uskon, että nykymarkkinassa urheiluseurojen pitää olla huippu-urheilun lisäksi myös moderneja viihdebrändejä, jotka vetoavat myös uudentyyppiseen, nykyistä laajempaan yleisöön.

– HIFK:ssa on erinomaiset, mutta hyvällä tavalla vaativat fanit.  Se on loistava motivaattori. On kunnia-asia kyetä palvelemaan heitä ensiluokkaisesti.  Me voimme parantaa tekemistämme monella eri tasolla,  paitsi kaukalossa, myös sen ulkopuolella, oli kyse ottelutapahtumasta tai digitaalisista palveluista.  Kyse on omasta luovuudestamme ja rohkeudesta.

Janne Pesonen:

”Menestyksen taustalla on aina laadukas yhteistyö”

HIFK:n uusi urheilujohtaja Janne Pesonen (42) on yksi Suomen menestyneimmistä jääkiekkoilijoista. Hän on voittanut maailmanmestaruuden, KHL:n mestaruuden, Ruotsin mestaruuden, neljä Suomen mestaruutta ja pelannut NHL:ssä Pittsburgh Penguinsissa. HIFK:ssa Pesonen pelasi kaudella 2011-2012. Pesonen on opiskellut urheiluvalmentamista ja -johtamista Vierumäellä. Hän on myös toiminut U20 maajoukkueen joukkueenjohtajana.

– HIFK:ssa paineet ovat kovat, mutta lähden töihin erittäin motivoituneena. Teesini ovat samat kuin jo pelaaja-aikana. Uskon kovaan työntekoon, jatkuvaan parantamiseen, nöyryyteen ja yhteistyöhön.

– HIFK on viime vuosina ollut kovan kritiikin kohteena. Osa siitä on aiheellista, mutta koen että se kohdistunut kohtuuttomalla tavalla yhteen ihmiseen. Haasteet eivät koskaan johdu yksittäisestä ihmisestä samalla tavalla kuin menestyskään ei ole yhden ihmisen ansioita. Aloitan keskustelemalla ja sen jälkeen etsimme yhdessä parannuskohteita. Osaamista joukkueessa on paljon, mutta se pitää saada paremmin ulos.

– Haluan olla tuomassa HIFK:hon ilmapiiriä, jossa kaikki kasvavat ja kehittyvät. Olen ollut mukana monessa voittavassa joukkueessa ja oppinut, että menestys on aina seurausta voittavasta kulttuurista, joka ei synny hetkessä. Oikoteitä ei ole.

– Moderni jääkiekko on muuttunut nopeammaksi ja viihdyttävämmäksi. Pidän sitä hyvänä asiana. Haluan olla kehittämässä HIFK:ta tähän suuntaan myös siksi, että pelaajillamme olisi mahdollisimman hyvät  edellytykset pelata kansainvälisen jääkiekon vaatimalla tasolla. Vain tätä kautta voimme luoda toimintaympäristön, joka houkuttelee tulevaisuuden tähtiä.

Mika Kortelainen:

”Tarvitsemme avoimuutta ja rohkeaa ajattelua”

Monivuotinen jääkiekkomaajoukkueen joukkueenjohtaja Mika Kortelainen (57) aloittaa perustettavan huippu-urheilun kehittämistyöryhmän (Sports Advisory Board) puheenjohtana. Ryhmän muut jäsenet ovat NHL:ssä eri johtotehtävissä toiminut Jarmo Kekäläinen (57), Suomen menestynein koripallovalmentaja, mm Susijengiä ja Saksan maajoukkuetta valmentanut Henrik Dettmann (66) ja HIFK:ssa Suomen mestauuden voittanut, lähes 1000 NHL-pelin Mikael Granlund (32).

– SAB ei tule tekemään päätöksiä.  Olemme puhdas asiantuntijaelin ja autamme kaikkia organisaation tasoja tarpeen mukaan. Alkuvaiheessa keskeinen roolimme on olla mukana luomassa pitkän tähtäyksen urheilustrategiaa ja tämän jälkeen auttaa sen täytäntöönpanossa. Haluamme olla hyvähenkinen kirittäjä ja vaatimustason nostaja koko seurassa ja tuoda tuoreita, yllättäviäkin näkemyksiä.

– Minulla on ollut etuoikeus olla jo vuosien ajan osa Leijonien johtoryhmää. Olen nähnyt aitiopaikalta kunnianhimon tason ja positiivisen ilmapiirin merkityksen ja samalla päässyt ystävystymään satojen huippupelaajien kanssa. Uskon että molemmista on tässä roolissa paljon iloa.

– Halusimme luoda SAB:hen kokoonpanon, jossa on maailmanluokan osaamista eri kulttuureista, myös perinteisen suomalaisen kiekkoyhteisön ulkopuolelta. Keku ja Mikke tuovat ryhmään valtavan laajan kokemuksen erilaisista NHL-organisaatioista ja Henkka erilaista perspektiiviä valmentamiseen, huippusuorittamiseen ja kulttuurin rakentamiseen. Annamme kaiken kokemuksemme Pessin ja koko seuran käyttöön.

Kari Kalto:

”Tulevaisuudessa haluamme nähdä yhä useamman oman junioripelaajan nousevan liigajoukkueeseen.”

HIFK:n nuorten kehitysjohtajaksi tulee Kari Kalto (47). Hän toimi aiemmin TPS:n apuvalmentajana. Aiemmin Kalto on pelannut HIFK:ssa edustusjoukkueessa sekä A- ja B-nuorissa ja voittanut maajoukkueessa nuorten MM-kultaa (U20) ja hopeaa (U18).

– Tärkein tavoitteeni on hyvin selkeä:  HIFK:n junioripuolen vahvistaminen.  Kaikki lähtee peruasioista. Uskon hyvään ilmapiiriin ja kovaan työntekoon. Lisäämme arjen vaatimustasoa ja tuomme urheilun kaiken tekemisen keskiöön.

– On selvää, että tulevaisuudessa haluamme nähdä yhä useamman oman junioripelaajan nousevan liigajoukkueeseen.

Median yhteydenotot:

axa.fahler@hifk.fi