logologo
HIFKK-Espoo
pe 12.09.2025 klo 19:30

Strategiamuutokset tuottavat tulosta: HIFK:lle ennätyksellinen liikevaihto ja lähes miljoonan tulosparannus – tulos silti niukasti tappiollinen

HIFK:ssa käynnistetty laaja strategia- ja muutosprosessi alkaa näkyä. Yhtiön edellisen tilikauden liikevaihto rikkoi 20 miljoonan rajan ja nousi ennätystasolle. Tulos kuitenkin painui niukasti tappiolle johtuen henkilöstömuutoksista aiheutuneista, kertaluonteisista eristä. Ilman niitä tulos olisi ollut vahvasti voitollinen.

“Toissa kaudella käynnistetty strategiaprosessi etenee aikataulussa. Tavoitteemme on vahvistaa yhtiön taloudellisia ja urheilullisia toimintaedellytyksiä pitkällä tähtäimellä. Tämän kokoluokanmuutos ei tapahdu hetkessä mutta tilanne, jossa olemme luo hyvän pohjan tulevaisuuden kehitystyölle”, sanoo yhtiön toimitusjohtaja Ilkka Kortesluoma.

Konsernin liikevaihto oli huhtikuussa 2025 päättyneellä tilikaudella noin 21 miljoonaa euroa (17,3 M€ 2024). Tilikauden tulos sen sijaan jää tappiolliseksi noin -0,14 M€, ollen kuitenkin merkittävästi edellistä tilikautta parempi (-0,91 M€).

Onnistuneeseen tilikauteen positiivisesti vaikuttaneita asioita olivat ravintolaliiketoiminnan hyvä kehitys ja runkosarjan lipunmyynti. HIFK:n kotiotteluissa Helsingin jäähalli oli loppuunmyyty ennätykselliset 13 kertaa ja kaikkien kotiotteluiden yleisömäärä oli yli 246 000 henkeä.

Myös pelaajakehityksestä saadut korvaukset olivat hyvällä tasolla.

Tilikauden tulosta rasittivat loppukauden odotettua heikompi urheilullinen menestys, runsaiden loukkaantumisten vaikutus pelaajabudjettiin sekä organisaatiomuutoksiin liittyneet, merkittävät kertaluonteiset erät.

Aiempaa omavaraisempi joukkue, huomio faneissa

Myös HIFK:n urheilustrategia on päivitetty. Sen keskiössä on laadukas pelaajakehitys, mahdollisimman suuri omavaraisuus pelaajien suhteen ja pitkäjänteinen ajattelu. Prosessi käynnistyi jo viime kaudella ja peräti yhdeksän pelaajaa pelasi ensimmäisen Liiga-ottelunsa. Sama suunta jatkuu myös ensi kaudella.

“Tavoitteemme on löytää urheilullisesti kunnianhimoinen mutta samaan aikaan taloudellisesti kestävä toimintamalli. Haluamme urheilullisen, eteenpäin menevän joukkueen jossa on hyvä tasapaino kokemuksen, nälän ja kasvun kesken”, sanoo urheilujohtaja Janne Pesonen.

Toinen tärkeä kehitysalue on IFK-yhteisön laajentaminen ja kannattaja-yhteistyön syventäminen. HIFK kiinnostaa pääkaupunkiseudun lisäksi ympäri Suomea. HIFK mainittiin viime kauden aikana mediassa lähes 7000 kertaa ja sai 67 miljoonaa katsojakontaktia television ilmaiskanavilla. Sosiaalisessa mediassa HIFK julkaisut tavoittivat 52,8 miljoonaa kontaktia ( lähde: Sponsor Insight – some ja mediaseuranta 2024-2025) . HIFK kotisivuilla vieraili n. 1,5 miljoonaa kävijää.

“Luvut ovat erittäin hyviä, mutta tavoitteemme ovat korkeammalla. Haluamme olla eurooppalaisenkin vertailun kestävä, moderni urheiluviihdebrändi ja kasvattaa fanikuntaamme kaikkialla Suomessa. Tulemme panostamaan kannattajayhteistyöhön monella eri tavalla, muun muassa ottelutapahtumaa uudistaen”, sanoo Kortesluoma.

HIFK:n yhtiökokous järjestetään elokuun puolivälissä, jolloin julkaisemme tarkemmat taloudelliset tiedot.

HIFK kiittää kaikkia kannattajiaan, kausikorttilaisia sekä yhteistyökumppaneitaan tuesta ja matkakumppanuudesta kohti yhteisiä tavoitteita.

Näytä kaikki uutiset