Tiedote: Helsingin IFK mukaan kehittämään tyttökiekkoa

Nais- ja tyttökiekon harrastajamäärä oli 6 457 kaudella 2014–15. Jääkiekkoliiton tavoitteena on harrastajamäärän kasvattaminen ja ennen kaikkea tyttöjen harrastamisen mahdollistaminen ympäri Suomen. Nyt tyttökiekon kehitystalkoisiin astuu mukaan uusi, mutta sitäkin tärkeämpi tekijä: Helsingin IFK:n tyttökiekkotoiminta käynnistyy alkavalla kaudella.

– Pääkaupunkiseudulla tyttökiekon harrastamisen mahdollisuudet ovat olleet rajalliset. Tytöt ovat olleet tervetulleita Calle Branderin kiekkokouluun jo aikaisemminkin, mutta halusimme vielä helpottaa ja alentaa kynnystä tulla mukaan tämän hienon harrastuksen pariin. Tytöille on varattu oma viikoittainen vuoro Helsingin Jäähallista. Tämä tehdään hyvässä yhteistyössä Jääkiekkoliiton kanssa – me tarjoamme fasiliteetit ja taustavoimaa, Liitto vastaa käytännön valmennuksesta, sanoo Oy HIFK-Hockey Ab:n toimitusjohtaja Jukka Valtanen.

– Jotta Suomen naiskiekkoilua voidaan kehittää, täytyy työn ruohonjuuritasolla olla kunnossa. Siksi onkin hienoa, että saamme tyttökiekkoon mukaan uusia seuroja ja sitä kautta lisää harrastajia ja näkyvyyttä koko lajille, Suomen Jääkiekkoliiton tyttökiekon taitovalmentaja Saara Niemi iloitsee.

Koko maan laajuisesti helpoin tapa aloittaa jääkiekko löytyy tytöille suunnatun toiminnan ohella alle 8-vuotiaiden lasten Leijona-kiekkokoulusta, jonne ovat tervetulleita sekä tytöt että pojat.

– Moni seura järjestää syksyn aluksi tytöille myös omia kokeilupäiviä, jolloin jäälle pääsee ilman sitoumuksia ja suurempia varustehankintoja. Viimeistään lokakuun toisena viikonloppuna, kansainvälisen Girls’ Hockey Day -viikonlopun aikana kannattaa kiinnostuneiden selvittää, missä lähin tyttöjen tapahtuma järjestetään, Niemi vinkkaa.

Alun kokeiluvaiheen jälkeen tyttöjen jääkiekkoharrastuksen toivotaan jatkuvan tyttöjoukkueissa, mutta myös poikien sarjat ovat vaihtoehto. Tytöillä on omat sarjansa F-tytöistä B-tyttöihin asti, naiset pelaavat Suomi-Sarjaa, Mestistä ja kruununa naisten SM-sarjaa.

– Kaikkien tyttökiekkoilijoiden ei kuitenkaan tarvitse lähteä heti mukaan sarjatoimintaan. Harrastaa voi kevyemminkin, mikä on suuri vahvuus, Niemi kertoo.